آرشیو فروردین ماه 1400

موبايل برتر توزيع كننده موبايل و تبلت ارسال به سراسر كشور فروش به صورت رسمي و غير رسمي آدرس : تهران ، خيابان فردوسي ، ساختمان تجارت جهاني ، طبقه پنجم اداري ، واحد 29 شماره تماس 09127597547

بررسي بازار موبايل ايران

۳ بازديد

بررسي بازار موبايل ايران

در سال ۱۳۹۹ با وجود مشكلات فراوان ارزي، حدود ۱۶ ميليون دستگاه تلفن‌همراه وارد كشور شد كه كمي بيشتر از سال ۱۳۹۸ است. در سال ۱۳۹۹، چه برندهايي در بازار ايران بيشتر محبوب بودند؟

ابتداي دي ۱۳۹۹، سهم برندهاي گوشي تلفن‌همراه در ايران را بررسي كرديم. از آذر ۱۳۹۸ تا آبان سال گذشته، ۱۵/۱۶ ميليون دستگاه گوشي وارد كشور شد كه بيشترين تعداد گوشي‌ها ازآنِ برندهاي سامسونگ و شيائومي و نوكيا بود. همچنين، برند اپل با وجود سهم ۴ درصدي از واردات به كشور، سهم ارزش فروشش در بازار ۱۸ درصد بود.

آمارهاي جديد نشان‌دهنده‌ي استقبال فزاينده از برند شيائومي در بازار درمقايسه‌با برندهاي نوكيا، هواوي و آنر و بهبود نسبي وضعيت فروش گوشي‌ها اپل در ايران است. درادامه.

 

از وضعيت واردات و مصرف گوشي هوشمند در ايران و سهم برندها در بازار كشور همراه باشيد.

سهم فروش برندهاي موبايل در ايران

همانند گذشته، گوشي‌هاي سامسونگ نيمي از بازار موبايل ايران را در سيطره‌ي خود دارند. سال ۱۳۹۹، ۷ ميليون و ۱۴۳ هزار دستگاه موبايل با برند سامسونگ وارد كشور شد كه به‌معناي داشتن سهم ۴۵ درصدي در بازار ايران است. ميزان فعال‌سازي گوشي‌هاي سامسونگ هم ۵۵ درصد (معادل ۳ ميليون و ۵۵۲ هزار دستگاه) بود.

طبق آماري كه انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي از ميزان واردات برندهاي موبايل به بازار ايران در سال ۱۳۹۹ دراختيار قرار داده، پس از سامسونگ به‌ترتيب شيائومي با ۲۴ درصد (معادل ۳ ميليون و ۷۴۶ هزار دستگاه) و نوكيا با ۱۴ درصد (معادل ۲ ميليون و ۱۵۸ هزار دستگاه) گوشي قرار دارند. در مقام چهارم، هواوي با ۷ درصد و اپل با ۴ درصد و آنر با ۲ درصد جاي گرفته‌اند.

واردات برندها

بااينكه ۲۸ درصد از گوشي‌هاي شيائومي و ۶ درصد گوشي‌هاي اپل در شبكه فعال شده‌اند، به‌ترتيب ۶ و ۵ درصد از گوشي‌هاي هواوي و نوكيا فعال شده‌اند. اين در حالي است كه تا دي ۱۳۹۹، ۹ درصد از گوشي‌هاي هواوي و ۸ درصد از گوشي‌هاي نوكيا و ۲۲ درصد از شبكه‌هاي شيائومي در شبكه فعال شده بودند.

 

مصرف برندها

اين موضوع افزايش استقبال از گوشي‌هاي شيائومي در بازار ايران را نشان مي‌دهد؛ بااين‌حال آمار ميزان فعال‌سازي گوشي‌ها در شبكه نيز از حفظ بازار برندهاي نوكيا و هواوي و آنر در ايران حكايت مي‌كند. براي مثال، با اينكه در زمستان ۱۳۹۹ حدود ۱۵۰ هزار دستگاه گوشي هواوي وارد كشور شده، حدود ۲۰۷ هزار گوشي نيز فعال شده است.

 

 

 

برند هوآوي

برند هوآوي

 

اين اتفاق براي برند نوكيا هم رخ داده و ميزان فعال‌سازي گوشي‌هاي نوكيا در زمستان سال گذشته برابر با ميزان واردات آن بوده است.

نمودار نوكيا

 

نمودار نوكيا

ارزش دلاري واردات برندهاي هواوي و آنر و نوكيا مبلغ چشمگيري براي واردكننده محسوب نمي‌شود؛ اما با‌توجه‌به وضعيت اقتصادي مردم كشور و سياست‌هاي دولت در افزايش قيمت گوشي‌هاي گران‌قيمت، انتظار مي‌رود اين برندها همانند گذشته به فروش در ايران ادامه دهند. 

با تمام اين تفاسير، ميزان فروش شيائومي در ايران استقبال گسترده‌تر از گوشي‌هاي اين شركت را به‌ويژه باتوجه‌به برچسب‌هاي قيمتي مناسب نويد مي‌دهد. مدتي پيش، شيائومي تولد ۱۰ سالگي‌اش را جشن گرفت. سال ۲۰۲۰، كسب‌و‌كار موبايل اين شركت چيني ۲۳٫۲۸ ميليارد دلار درآمد برايش به‌‌ارمغان آورد. اين درآمد نتيجه‌ي فروش ۱۴۶٫۴ ميليون دستگاه گوشي در سال گذشته ميلادي است. شيائومي برخلاف هواوي با تحريم‌هاي آمريكا مواجه نيست و توانسته است در جهان به يكي از برندهاي پرفروش‌ گوشي هوشمند تبديل شود.

همچنين طبق اعلام انجمن واردكنندگان موبايل، گوشي‌هاي غيرهوشمند نيز همچنان در ايران مشتري دارند؛ به‌طوري‌كه در سال گذشته ۲/۵ ميليون دستگاه از اين نوع گوشي‌ها وارد كشور شد.

سال ۱۳۹۹ با وجود مشكلات ارزي كشور و فشار به واردكنندگان موبايل، درمجموع ۱۵/۷۹ ميليون گوشي موبايل وارد كشور شد كه اين ميزان تفاوت چنداني با واردات موبايل در سال ۱۳۹۸ نشان نمي‌دهد. سال ۱۳۹۸ نيز، انجمن واردكنندگان ميزان واردات گوشي موبايل به كشور را ۱۵ ميليون و ۳۸۰ هزار دستگاه عنوان كرد كه از اين تعداد مصرف‌كنندگان بيش از ۱۴ ميليون دستگاه را در شبكه ارتباطي تلفن‌همراه كشور فعال كردند. در همان سال، بيشترين سهم بازار موبايل به سامسونگ با ۵۶ درصد تعلق داشت و پس از آن نوكيا با ۱۷ درصد، هواوي با ۹ درصد، شيائومي با ۷ درصد، اپل با ۵ درصد و آنر با ۳ درصد رتبه‌هاي بعدي را ازلحاظ سهم بازار ازآنِ خود كردند.

 

براي خريد عمده موبايل كليك كنيد 

سهم برندها از ارزش بازار موبايل ايران

به‌تبع افزايش سهم مصرف گوشي‌هاي شيائومي و اپل در دو ماه اخير و كاهش فعال‌سازي گوشي‌هاي هواوي و نوكيا در شبكه، سهم ارزشي واردات اين برندها نيز دستخوش تغيير شده است. سهم ارزشي واردات گوشي‌هاي اپل در سال گذشته مرتب در حال رشد بود و اكنون به ۲۱ درصد رسيده است.

درحالي‌كه گوشي‌هاي اپل ارزشي معادل ۵۹۴ ميليون دلار در بازار ايران دراختيار دارند، سامسونگ با ارزش ۱ ميليارد و ۲۵۵ ميليون دلار ۴۴ درصد، شيائومي با ۷۰۶ ميليون دلار ۲۵ درصد، هواوي با ۱۸۰ ميليون دلار ۶ درصد و نوكيا با ۴۹ ميليون دلار تنها ۲ درصد سهم بازار را به‌دست آورده‌اند.

واردات برندها

واردات گوشي موبايل به‌تفكيك ماه

واردات گوشي در دي سال گذشته به‌دليل تخصيص ارز به شركت‌هاي واردكننده موبايل بيش از دو برابر آذر افزايش يافت. در اين ماه، ۲ ميليون و ۵۰ هزار دستگاه موبايل وارد كشور شد؛ ۲ ميليون و ۲۰ هزار گوشي به‌صورت تجاري و ۳۰ هزار دستگاه به‌صورت مسافري.

اين ميزان در بهمن به ۱ ميليون و ۹۵۰ هزار دستگاه و در اسفند به ۱ ميليون و ۹۰۰ هزار دستگاه رسيد. درنتيجه واردات گوشي به‌صورت مسافري هم در حد كمي بود. گفتني است قيمت گوشي نيز در اين مدت به‌دليل اشباع بازار به كمترين حد در ۶ ماه رسيد و اين كاهش قيمت همچنان حفظ شده است.

نموار واردات

درمقابل اين ميزان واردات، تعداد ۱۵/۰۵ ميليون دستگاه هم در سال گذشته در شبكه فعال شده‌اند. همان‌طوركه در تصوير زير مشاهده مي‌كنيد، در دي ۱ ميليون و ۳۳۰ هزار گوشي موبايل در كشور فعال شد؛ درحالي‌كه در اين ماه ۲ ميليون و ۵۰ هزار دستگاه وارد كشور شد.

مصرف برندها

در بهمن نيز ۱ ميليون ۶۶۰ هزار دستگاه و در اسفند ۱ ميليون ۵۸۰ هزار دستگاه موبايل در شبكه كشور فعال شده است. با درنظرگرفتن اينكه اكنون ميزان كافي موبايل در بازار وجود دارد، حفظ روند كاهشي قيمت‌ها نيز منطقي به‌نظر مي‌رسد. هرچند نمي‌توان تأثير لغو احتمالي تحريم‌ها را بر قيمت‌ها در بازار كشور نديده گرفت، افزايش حق گمركي واردات گوشي با قيمت بيش از ۶۰۰ دلار ممكن است معادله را تغيير دهد.

پيش‌از‌اين هم سامانه‌ي همتا اعلام كرده بود كه ۹۶ درصد نياز مردم به گوشي‌هاي غيرلوكس يا زير ۶۰۰ دلار است؛ درنتيجه دولت مي‌گويد افزايش قيمت گوشي‌هاي گران‌تر از ۶۰۰ دلار فقط روي ۴ درصد كاربران تأثير مي‌گذارد. درنهايت، پيش‌بيني مي‌شود كه اين قانون تا ۳ درصد روي قيمت گوشي‌ها با قيمت گران‌تر از ۶۰۰ دلار تأثير بگذارد.